Metodiky

Metodiky 1-12/2024

Metodika č. 1/2024 v souladu se Standardy sociální péče

1) Cíle a způsoby poskytování služeb

  • Poskytujeme pobytové a sociální služby, podrobně popsané a přesně dohodnuté v písemném provedení smlouvy o poskytování pobytových a sociálních službách.
  • Cílová skupina – ženy - senioři , zdravotně postižení
  • Lidé, klientky musí zůstat součástí přirozeného prostřední, aby mohli žít běžným způsobem , mohly být sami sebou a jednat na základě vlastního rozhodnutí

A. Poskytovatel zajišťuje uživateli následující úkony péče:

Ø Pomoc při zvládání běžných úkonů péče o vlastní osobu

Ø Pomoc při osobní hygieně nebo poskytnutí podmínek pro osobní hygienu

Ø Výchovné, vzdělávací a aktivizační činnosti

Ø Sociálně terapeutické činnosti

Ø Zprostředkování kontaktu se společenským prostředím

Ø Pomoc při uplatňování práv, oprávněných zájmů a při obstarávání osobních záležitostí

B. Zajištění zdravotní péče (v souladu s § 22 písm. d) a e) zákona č. 48/1997 Sb. v platném znění):

*Uživateli je odborně způsobilými zaměstnanci poskytovatele poskytována ošetřovatelská a zdravotní péče – zdravotní sestrou

*Poskytovatel nezajišťuje uživateli lékařskou péči prostřednictvím vlastního či smluvního lékaře. Uživatel se zavazuje informovat svého smluvního praktického lékaře před nástupem do Domova, že bude uživatelem rezidenční sociální služby, a využívat péči tohoto lékaře v rozsahu daném obecně závaznými právními předpisy, včetně využívání tzv. návštěvní služby v případě potřeby i v prostorách Domova.

Cíle a poslání sociální služby

Posláním domova je poskytovat pobytovou sociální službu, zdravotní a ošetřovatelské služby klientkám a zajišťovat jim podporu a pomoc při zvládání běžných denních činností. Usilujeme o to, aby se pobyt co nejvíce přiblížil

domácímu prostředí a aby si klientky co nejvíce zachovaly v maximální možné míře svůj dosavadní způsob života.

Cílem je pohloubit či zachovat dosavadní znalosti a možnosti našich klientek, aktivně strávený volný čas udržet kontakty se společností a rodinou.

Principy (zásady) poskytovaných služeb

  • Respektování důstojnosti a individuality – zaměstnanci v maximální možné míře respektují uplatnění vlastní vůle a rozhodnutí klienta. Za každé situace se vždy ke klientům chovají s respektem a úctou. Služby se poskytují individuálně podle individuálních potřeb klientů a v návaznosti na vytvářené individuální plánování.
  • Podpora soběstačnosti – zaměstnanci organizace plně podporují soběstačnost každého klienta.
  • Bezpečné a uživatelsky příznivé prostředí – prostředí domova respektuje potřeby a zvyklosti klientů. Používané pomůcky jsou voleny tak, aby neohrožovaly bezpečnost klientů.
  • Otevřenost a spolupráce – základními principy, které jsou nezbytné k vytvoření vzájemné důvěry mezi zaměstnanci a klienty, je ohleduplnost, otevřenost, profesionalita a citlivý přístup.

Náš domov má kapacitu 14 lůžek a služby poskytujeme pouze ženám.

Vypracovala a schválila : Gebhartová Iva, DiS

Vydané 1.12.2023

V platnosti 1.1.2024

Vložte svůj

Metodika č. 2 /2024 v souladu se Standardy sociální péče

Ochrana práv uživatelů sociálních služeb

Oblasti , v nichž by mohlo dojít v souvislosti s poskytováním služeb k porušení práv uživatelů:

  • Ochrana osobní svobody, soukromí, osobních údajů právo na vzdělání a svobodnou volbu povolání, ochrana před jakýmikoli formami zneužívání, nucenými pracemi, diskriminací a podobně – dodržování zásad ochrany osobních údajů, specifikace ve smlouvě o poskytování sociálních a pobytových služeb, domovní řád. Vše v souladu nejen s zákonem č. 108/2006 Sb. v platném znění, Listina základních práv a svobod , zákon č. 100/2019 Sb. Možnosti stížností jsou jasně a zřetelně popsány v Domovním řádu, která je nedílnou součástí pobytové smlouvy
  • Sociální pracovnice pravidelně provádí pohovory a sociální šetření, s přihlédnutím k možnostem klientek, a zjišťuje jejich stav, přání, kontakt s rodinou.
  • Střet zájmů – zařízení vždy bude hájit práva klientek zařízení. Pokud dojde ke střetu zájmů – například – odmítnutí léků, léčby ze strany rodiny, bude zařízení hájit právo klientky na zdravotní péči – zde poté okamžitá konzultace s lékařem, případně jiným členem rodiny. Udělá se zápis do zdravotní dokumentace, zapojí se sociální pracovnice, jednatel, zdravotní sestra.
  • Velký důraz klademe na spolupráci s rodinou, kde předcházíme konfliktům, střetu zájmů. Rodina je vždy informována o cenách služeb, možnostech domova, o poskytované sociální péči. Pro klientku je důležitý kontakt s rodinou, který zařízení vždy velmi podporuje.
  • Vaše práva:
  • Svoboda pohybu – můžete se pohybovat v areálu Domova nebo jít do přírody, na procházku, kam vás pracovník, nebo rodina rádi doprovodí.
  • Nikdo vás nemůže zavírat na pokoji nebo zakazovat vycházky, pokud svým chováním neohrožujete sebe či Vaše okolí.
  • Bydlení – Pokoj můžete používat v každou denní dobu, máte právo na soukromí. Když jde někdo do Vašeho pokoje, musí zaklepat a zeptat se, zda může vstoupit. V době, kdy nejste na pokoji přítomna, nesmí nikdo šahat na Vaše věci, pokud o ně sama nepožádáte.
  • Stravování – můžete pít a jíst na co máte chuť, pokud tím neohrozíte svůj zdravotní stav.
  • Oblékání – máte právo se rozhodnout, co si vezmete na sebe, jaký budete mít účes.
  • Důstojnost – Můžete si vybrat, jak Vás lidé budou oslovovat.
  • Kontakt s přáteli – Příbuzní mohou jít za vámi na návštěvu, můžete jim psát, telefonovat. Mohou Vás navštěvovat, mohou si pro vás přijet.
  • Jedinou výjimkou je zákaz návštěv na doporučení hygienické stanice v době např. chřipkových epidemií apod. a dodržování návštěvních hodin v domově, covid 19.
  • Práce – Máte právo pracovat, můžete se účastnit pracovních terapií a jiných činnosti.
  • Partnerský život – můžete si najít partnera a můžete spolu sexuálně žít.
  • Léčba – máte právo, aby Vám lékař sdělil, jakou máte nemoc. Jaké budete užívat léky a z jakého důvodu. Když nejste s léčbou spokojeni, můžete požádat o změnu léčby i lékaře. Každá klientka má svého praktického lékaře, kterého si může vybrat.

Volný čas – nikdo vás nesmí omezovat v tom, jak budete trávit volný čas – neohrozí-li vás to na zdraví a životě. Opatrovník, způsobilost k právním úkonům

Když jste zbavena způsobilosti k právním úkonům, nebo omezena, nemůžete sama činit úkony stanoveném v rozsudku a je vám ustanoven opatrovník. Váš opatrovník se stará o právnické úkony a starat se tak, jak je v rozsudku a listině o ustanovení opatrovníka určeno.

Riziko – Když budete dělat něco nebezpečného, můžete si ublížit nebo někomu ve svém okolí. Požádejte vždy o pomoc nebo o radu.

Stížnost – pokud se k Vám někdo nechová vhodně, nebo se Vám něco nelíbí, můžete si stěžovat. Pokud nevíte, jak to udělat, požádejte o pomoc.

Návštěvy – máte právo přijímat návštěvy v době určeným domovem

Dále potom:

  • Právo na soukromí
  • Právo na vyjádření svých názorů
  • Právo zacházet se svým volným časem
  • Právo na kvalifikovanou péči
  • Právo na důstojné zacházení
  • Právo žit v bezpečném a čistém prostředí
  • Právo vlastnit majetek

Vypracovala a schválila : Gebhartová Iva, DiS

Vydané 1.12.2023

V platnosti 1.1.2024

Metodika č. 3/2024 v souladu se Standardy sociální péče

1) Prvotní zájem o poskytování sociální služby

Kontaktování vedoucího pracovníka, nebo sociální pracovnice, telefonicky nebo emailem, osobně v domově.

a. Osobně nebo písemně na adrese: U Brůdku 719, Lužná 270 51

b. Telefonicky – 724 806 443 – Iva Gebhartová, DiS

c. Elektronicky – iva.gebhartova@seznam.cz

2) Podání žádosti

Podáním písemné žádosti, se kterou vám rádi pomůžeme, může začít probíhat další jednání. V případě, že pověříte jednáním třetí osobu je nutná Plná moc. Na základě vyplněných dokumentů dojde k domluvení osobní schůzky tzv. sociální šetření. Tato schůzka je pro Vás, jako zájemce o službu pouze informační. Schůzka se může konat na místě, které si sama zvolíte. Vždy je přítomna sociální pracovnice, nebo její zástupkyně. Z informací, které nám poskytnete, posoudíme, zda jste vhodná zájemkyně o sociální a pobytové služby, které náš domov poskytuje. V každém případě Vám poskytneme poradenství a případně doporučíme jiné, vhodnější zařízení. V případě, že budete vhodnou kandidátkou, společně s vámi sociální pracovnice posoudí i Vaše osobní cíle, a potřeby, které by vzhledem k Vašim možnostem a schopnostem bylo možné pomoci činností, které může náš Domov poskytnout nebo pomoci realizovat. Součástí posuzování toho, zda je Vám domov schopen poskytnou službu dle Vašich potřeb je také prohlídka Domova a podání kompletních informací o Domově, poskytovaných službách a ceníku služeb. V případě, že jsou podmínky splněny a Vy se rozhodnete službu domova využívat, můžete sama, nebo za naší pomoci podat žádost o umístění domova. Součástí žádosti je také odevzdání lékařské zprávy. Domov je oprávněn si vyžádat vyšetření klientky, v případě, že lékařská zpráva je neúplná, nebo chybí některé údaje.

3) Sociální šetření

Sociální pracovnice Vás navštíví v místě Vašeho momentálního pobytu.

Součástí sociálního šetření je:

  • Jaké je Vaše sociální zázemí
  • Kdo a jak často vám pomáhá
  • Jaký je důvod podání žádosti do Domova

Sociálním šetřením sociální pracovnice zjistí, zda jste splnila podmínky pro přijetí do Domova. Vaši žádost zaevidujeme. V případě, že nesplníte podmínky pro přijetí do Domova, je Vám toto oznámeno. O službu můžete zažádat opětovně.

4) Zahájení sociální a pobytové služby v Domově

V případě, že se v Domově uvolní místo a Vy budete žadatelkou, budete kontaktována k zahájení služby v Domově. Bude u Vás opětovně provedené sociální šetření s cílem zjistit Váš aktuální sociální a zdravotní stav a vhodnost volného pokoje. Sociální šetření provede sociální pracovnice Domova.

Pracovník může odmítnout zájemce o službu dle zákona 108/2006 Sb. v platném znění v těchto případech:

1. Zájemkyně o službu nepatří do cílové skupiny.

2. Domov nemá dostatečnou kapacitu k poskytnutí sociální služby, o kterou zájemkyně žádá, v tomto případě je zařazen do pořadníku čekatelů.

3. Zájemkyně žádá o službu, kterou Domov neposkytuje.

4. Zájemce vystupuje agresivně (ústně, fyzicky).

5. Dle § 36 vyhlášky č. 505/2006 Sb. je poskytnutí pobytové služby vyloučeno, jestliže osoba není schopna pobytu v zařízení sociálních služeb z důvodu akutní infekční nemoci. Zájemkyně o službu, kterém byla diagnostikována infekční nemoc, jsou povinni doložit 3 po sobě nezávisle jdoucí negativní stěry.

6. Služba není poskytována osobám, která vyžaduje 24hodinový individuální dohled.

7. Osobám, které vyžadují absolutní soukromí.

8. Osobám, které vyžadují 24/7 lékařskou a zdravotní péči.

Vypracovala a schválila : Gebhartová Iva, DiS

Vydané 1.12.2023

V platnosti 1.1.2024

Metodika č. 4/2024 v souladu se Standardy sociální péče

Na základě Vašeho svobodného rozhodnutí dojde k podpisu smlouvy a poskytování sociálních služeb a ubytování. Podpisu smlouvy je přítomna sociální pracovnice, zájemce o službu, opatrovník nebo člen rodiny k tomu pověřený, případně pracovník úřadu. Smlouva obsahuje veškeré informace týkající se poskytování služeb, ceník podmínky úhrad a ostatní náležitosti týkající se ubytování.

Nedílnou součásti smlouvy je také domovní řád, souhlasy s poskytováním osobních údajů třetím stranám, aktuální ceník.

Při podpisu jsou všechny strany seznámeny i s tím, že zařízení neposkytuje zdravotní služby v plném rozsahu, jsou domluveny podmínky návštěv lékaře – spolupráce s rodinou, každá klientka má svého praktického lékaře, kterému je rodina povinna oznámit pobyt klientky v zařízení.

Dále je vysvětlen systém návštěv v domově, součinnost rodiny, možnosti návštěv doma – bez omezení, pravidla vycházek.

Smlouva je podepsána ve dvou vyhotoveních, jedna pro zařízení, druhá zůstává v osobní složce klientky.

Vypracovala a schválila : Gebhartová Iva, DiS

Vydané 1.12.2023

V platnosti 1.1.202

Metodika č. 5 /2024 v souladu se Standardy sociální péče

Poslání, zásady a cíle , plánování a poskytování služeb

Poslání

  • Domov pro seniory OAZA Stars, s.r.o. vytváří pro osoby, které nemohou žít trvale doma důstojné a bezpečné prostředí, podporuje je ve snaze žít svůj život aktivně , zachovat si lidskou důstojnost, sociální vazby a vytvářet vztahy.

Zásady

  • Respektujeme základní práva, svobodu a důstojnost klienta
  • Usilujeme o sociální začlenění klienta
  • Respektujeme osobní zájmy a cíle klienta a přizpůsobujeme službu jeho potřebám
  • Podporujeme snahu a zájem klienta o udržení samostatnosti v péči o vlastní osobu,( podporujeme jen takovou péči, kterou si klient nemůže zajistit vlastními silami)
  • Vytváříme podmínky pro zachování soukromí klienta
  • Zajišťujeme profesionální a individuální přístup všech zaměstnanců ke klientovi
  • Podporujeme klienta v zájmu o aktivně trávený čas, například výtvarná činnost
  • Motivujeme klienty, aby své přání, návrhy i připomínky vyjadřovali otevřeně, bez obav, vše vede ke zlepšení práce a podmínek
  • Podporujeme zachování společenských a rodinných vztahů, úzce se snažíme spolupracovat ve všech směrech s rodinou

Cíle

  • Hlavním cílem a především úkolem služby domova pro seniory je poskytovat klientům ubytování, stravování, ošetřovatelskou a sociální péči. Dále přiměřenou rehabilitaci ve spolupráci s příslušným obvodním lékařem, kulturní i společenské vyžití, vytvářet podmínky pro zájmové nebo pracovní činnosti, všechny služby poskytovat k maximální spokojenosti klienta. Zároveň maximálně usilujeme o vytváření domácího prostředí, a podporujeme poskytováním služeb důstojný a co nejvíce samostatný život klientů.
  • Pracovat s klienty dle individuálních potřeb – aktivizační činnosti, soc. pracovnice
  • Pomáhat a podporovat v soběstačnosti
  • Aktivní trávení volného času
  • Podporovat při adaptaci
  • Pomáhat při vyřizování osobních záležitostí
  • Poskytujeme služby kvalifikovanými pracovníky, respektujeme svobodu a přání člověka, zamezujeme porušování práv uživatelů sociálních služeb a podporujeme pocit bezpečí zvláště z hlediska sociální a pobytové péče, napomáháme při aktivizaci klienta v sociálním zařízení
  • Sociální pracovnice pravidelně vede pohovory s klienty včetně jejich spokojenosti se službou
  • Každá klientka má svého kmenového pracovníka a ve spolupráci s aktivizačním pracovníkem ( ergo) se vedou záznamy – mapování – průběh sociální služby
  • Klientka, která ze zdravotních důvodu se nemůže aktivně podílet na volnočasových aktivitách a je trvale upoutána na lůžko, se zapojuje v rámci jejích schopností a možností – čtení časopisů, polohování, rhb – zajištěné terénní zdravotní službou, sledování tv na pokoji. V těchto případech se povolují i návštěvy na pokoji

Poskytování služeb vychází z osobních cílů a potřeb uživatele, je postaveno především na jeho schopnostech. Průběh je přiměřeně plánován, udělán záznam sociální pracovnicí . Individuální plánování – sociální pracovnice, ergo, příslušný kmenový pracovník. Zásadou je, že ale k aktivitám se klientky nenutí, účast na nich musí být jejich svobodnou vůlí.

Vypracovala a schválila : Gebhartová Iva, DiS

Vydané 1.12.2023

V platnosti 1.1.2024

Metodika č. 6 – Osobní údaje

Zařízení shromažďuje a vede takové údaje o uživatelích, které umožňují poskytovat bezpečné, odborné a kvalitní sociální služby. Zařízení vytváří podmínky k tomu, aby zpracování údajů odpovídalo platným závazným normám

  • Zařízení potřebuje získat tyto údaje : jméno, přijmení, rodné číslo, trvalé bydliště – a to v žádosti o přijetí do DS ( žadatel od 1.9.2020 i v této žádosti dává souhlas se zpracováním osobních údajů, a to i při elektronickém podání ), dále lékařskou zprávu – vyhodnocení správného zařazení do DS
  • S osobními údaji pracují pouze pověření pracovníci – vyplývá ze zákona, nebo na základě souhlasu klienta, v případě ohrožení života klienta může každý zaměstnanec podat informace složkám ZIS jako je jméno a přijmení klienta, datum narození, a jakým způsobem je ohroženo jeho zdraví nebo život
  • Se zdravotní dokumentací pracuje pouze zdravotní sestra, lékař, nebo klientem odsouhlasený pracovník
  • Informace o stavu klienta se podává pouze klientem odsouhlaseným osobám
  • Zařízení má souhlas s podáváním informacím třetím stranám přesně specifikovaným v souhlasu se zpracováním osobních údajů, která je založena v osobní složce klientů
  • Zařízení nebere v úvahu spory v rodinách, a dává informace o klientovi všem rodinným příslušníkům, v případě, že to není v rozporu s přáním klienta
  • Zaměstnanci telefonicky nepodávají žádné informace neověřeným osobám, informace po telefonu může podat pouze ZS, jednatel, či sociální pracovník.

Právním základem na zpracování osobních údajů je zpracování osobních údajů dotčené osoby nezbytné pro zavedení před smluvních vztahů , smluvních vztahů, nebo zveřejnění fotografií na webových a jiných sociálních sítích, nebo opatření na žádost dotčené osoby podle ustanovení zákona 110/20019 v platném znění.

Všechny dokumenty jsou po ukončení smluvního vztahu archivovány po dobu danou zákonem.

Všichni zaměstnanci mají podepsanou mlčenlivost a nesmějí podávat jakékoliv informace o klientovi.

Vypracovala a schválila : Gebhartová Iva, DiS

Vydané 1.12.2023

V platnosti 1.1.2024

Metodika č. 7/2024 – stížnosti v souladu se standardy kvality sociálních služeb

Stížnosti jsou pro nás důležitým poselstvím a zdrojem informací:

  • O spokojenosti s poskytovanými službami
  • Zda poskytované služby odpovídají potřebám klientů
  • Jak zlepšit kvalitu poskytovaných služeb
  • O nespokojenosti se službami a způsobu, jak lépe potřeby klientů uspokojit

Pravidla pro podávání a vyřizování stížností pro klienty Domova:

1. Stížnost může být podána

- ústně, kdy stížnost je vždy přenesena do písemné formy tak, aby odpovídala formulaci a obsahu podání klientem. Stížnost zaznamená do písemné podoby sociální pracovnice nebo jednatel, příp. jeho zástupce. Klient je seznámen se záznamem stížnosti a stvrdí stížnost podpisem, příp., pokud není schopen podpisu ze zdravotních důvodů, ale chápe smysl obsahu stížnosti, příslušný pracovník zaznamená formu souhlasu klienta (např. pokývnutím hlavy) a se svědkem z řad pracovníků Domova podepíší podanou stížnost.

- písemně na adresu OAZA STARS, s.r.o., U Brůdku 719, Lužná 270 51

2. Se stížnostmi se klienti mohou obracet na kteréhokoliv zaměstnance zařízení. Oprávněnost stížnosti nesmí být zpochybňována u lidí se sníženou schopností.

3. Klíčový pracovník provede záznam o stížnosti do osobní složky klienta.

4. Zaměstnanec, který obdrží stížnost, je povinen o stížnosti informovat sestru nebo sociální pracovnici nebo jednatele či jeho zástupce.

5. Z podaných stížností pořizuje sociální pracovnice zápisy s určením dalšího postupu a se zohledněním možnosti předcházení vzniku podobných situací. Za vyřízení stížností je zodpovědná sociální pracovnice.

6. Při stížnosti jsou vyslechnuty a následně seznámeny s řešením všechny potřebné strany, kterých se stížnost vysloveně týká.

7. Pro vyřízení stížností má každý klient možnost si svobodně zvolit nezávislého zástupce . Každý klient má možnost přizvat si na jednání o stížnosti blízkého člověka.

8. V rámci zlepšování činnosti poskytovatele se stížnosti pravidelně kontrolují a vyhodnocují.

9. Všechny stížnosti, ústní či písemné musí být vzaty na vědomí do 3 pracovních dní. Stížnost musí být vyřešena písemně přiměřenou odpovědí na všechny její části nejpozději do 28 dnů, v případě, že se jedná o stížnost složitějšího charakteru může jednatelka tuto dobu úměrně prodloužit. O stížnosti a způsobu jejího řešení je vždy informován klient nebo jeho opatrovník. Na žádost stěžovatele je zachována mlčenlivost o jeho totožnosti. Na žádost stěžovatele je zachována mlčenlivost o jeho totožnosti, tzn. také, že nebude v takovém případě proveden záznam do karty klienta. Stížnosti, požadavky, problémy a připomínky na kvalitu nebo způsob poskytování sociálních služeb v zařízení může přednést i kterýkoliv zaměstnanec. Při řešení takovéto stížnosti se postupuje stejně, jakoby ji přednesl klient.

10. Povinností zaměstnanců je sledovat a reagovat na projevy nelibosti u klientů, kteří se nedokáží vyjádřit slovně. Klientům upoutaným na lůžko je umožněna návštěva vyžadované osoby pro podání stížnosti.

11. Klienti jsou srozumitelně informováni o

a. možnosti stěžovat si na kvalitu nebo způsob poskytování sociálních

služeb

b. možnosti vznášet požadavky, sdělovat problémy a připomínky

c. možnostech, na koho se obrátit v případě stížnosti

d. způsobu, jak vyřízení stížnosti probíhat.

12. Zpráva o vyřízení stížnosti je podána vždy písemně.

13. V případě nespokojenosti s vyřízením stížnosti má stěžovatel právo obrátit se k nezávislému orgánu s podnětem k prošetření postupu při vyřizování stížnosti.

Kontakty na nezávislé orgány

MZ ČR odbor kontroly (stížnosti na poskytování zdravotní péče)

Palackého nám. 4 Praha 2, 128 01 Tel.: (+420) 224 972 420, e-mail: stiznosti@mzcr.cz

Právní poradna ČHV (Český Helsinský výbor)

Jelení 5 Praha 1, 180 00 Tel.: (+420) 220 515 223, e-mail: pravni@helcom.cz

Plzeň, 301 00 e-mail: julie.sindelarova@worldonline.cz

Asociace občanských poraden

Senovážné nám. 24 Praha 1, 116 47

Různé telefonní linky pomoci orientované na seniory

  • Senior telefon - tel.: 800 157 157 - bezplatná linka pro seniory - sociální služba pro pomoc v jakékoli nesnázi funguje 24 hodin denně, 7 dní v týdnu (organizuje Život 90)
  • Zlatá linka seniorů - tel.: 800 200 007 - bezplatná linka důvěry pro seniory funguje Po-Pá 8-20 hodin, nabízí informace z lékařské, psychologické, právní či sociální oblasti (organizuje Nadační fond Elpida)
  • Linka sociální pomoci - tel.: 272 94 18 50

Vypracovala a schválila : Gebhartová Iva, DiS

Vydané 1.12.2023

V platnosti 1.1.2024

Metodika č. 8 /2024 v souladu se Standardy sociální péče

Návaznost na další zdroje

Naše zařízení aktivně podporuje uživatele ve využívání běžných služeb, které jsou v daném místě veřejné, jsou uvedeny ve smluvní dokumentaci. Dále zařízení podporuje uživatele ve využívání vlastních přirozených sítí, jako je rodina , přátele, a snaží se předejít naprostému návyku na sociální službu. V případě potřeby umožňuje využívání dalších sociálních služeb.

  • Zařízení nenahrazuje instituce, které poskytují běžné služby veřejnosti, jakými jsou úřady, škola, zdravotnické zařízení, spolky, zájmové kluby atd. S těmito institucemi naopak v případě potřeby zařízení spolupracuje a tak vytváří příležitosti, aby je uživatel mohl využívat, jak je to běžné v případě jeho vrstevníků
  • Zařízení spolupracuje s institucemi, odborníky a dalšími lidmi, které uživatel stanoví ze svého okolí, a to tak, aby uživatel směřoval k dosažení osobních cílů
  • Zařízení pomáhá uživateli kontaktovat a využívat další služby podle jeho potřeb a přání, zejména ty, které směřují ke zvyšování samostatnosti a nezávislosti na systému sociálních služeb
  • Nemůže-li zařízení pokrýt rozsahem, odborností či kompetentností potřeby uživatele služeb, zprostředkovává pro uživatele služby jiných odborníků, či institucí
  • V souladu s přáním uživatele vytváří zařízení příležitosti pro smysluplné vztahy uživatele s rodinou a dalšími blízkými lidmi. V případě konfliktu zachovává zařízení neutralitu

Vypracovala a schválila : Gebhartová Iva, DiS

Vydané 1.12.2023

V platnosti 1.1.2024

Metodika č. 9 /2024 v souladu se Standardy sociální péče

Struktura, počet pracovníků i jejich vzdělání a dovednosti odpovídají potřebám uživatelů

služeb a umožňují naplňování standardů kvality sociální služby. Noví pracovníci jsou zaškoleni, nepracují samostatně

  • Zařízení má stanovenu strukturu a počet pracovních míst, pracovní profily, kvalifikační požadavky a osobnostní a morální předpoklady zaměstnanců. Struktura i velikost personálu odpovídají definovaným potřebám zařízení a aktuálnímu počtu uživatelů služeb a jejich potřebám. Složení a doplňování pracovního týmu umožňuje naplňování standardů kvality.
  • Složení a doplňování pracovního týmu umožňuje naplňování standardů kvality. ( pravidelné hlášení na Krajský úřad)
  • Pro uživatele se specifickými potřebami pracuje personál s odpovídajícím vzděláním a dovednostmi
  • Zařízení vytváří podmínky k tomu, odpovídal plně zákonu a kvalifikačním předpokladům dle zákona

Budete seznámeny se všemi pracovníky Domova, zaručujeme, že personál, dobrovolníci či brigádníci jsou proškolení, mají dostačující vzdělání k tomu, by vykonávaly svěřenou činnost. Počet pracovníků je určený tak, aby zabezpečil správný chod oddělení vzhledem k počtu klientek, potřebám a druhu poskytované služby.

Vypracovala a schválila : Gebhartová Iva, DiS

Vydané 1.12.2023

V platnosti 1.1.2024

Metodika č. 10/2024 v souladu se Standardy sociální péče

Profesní rozvoj zaměstnanců , vzdělávání

Vedení domova seniorů zajišťuje podmínky pro výkon kvalitní práce

  • Zařízení má definovánu organizační strukturu, z ní jsou patrná oprávnění a povinnosti jednotlivých pracovníků
  • V případě využití pracovníků mimo hlavní pracovní poměr – DPP,DPČ, dobrovolníci jsou zde plněny podmínky – odpovědnost pracovníka, závazek mlčenlivosti , atd. , patřičná praxe a vzdělání
  • Zařízení vytváří podmínky k tomu, aby pracovní podmínky odpovídaly platným závazným normám a stanoveným vnitřním pravidlům – Haccap a podobně
  • Každý náš pracovník prochází během roku školením, besedami zaměřenými na prohloubení dosavadního vzdělání. Naše zaměstnance plně podporujeme v získávání nových znalostí a dovedností.
  • Při potřebě odborné pomoci pro zaměstnance řeší jednatel individuálně, jsme připraveni pomoci formou psychologické pomoci, anonymní konzultace, a řešit i syndrom vyhoření
  • Zařízení uplatňuje postup pro pravidelné hodnocení pracovníků, které probíhá na pravidelných poradách.
  • Zařízení pracovníkům umožňuje zapojit se do rozvoje a zkvalitňování poskytovaných sociálních služeb
  • V zařízení je uplatňován systém obousměrné komunikace mezi vedením a pracovníky
  • Zřízení uplatňuje systém oceňování pracovníků – finanční odměna, pochvala a podobně
  • Vzdělávání pracovníků se odvíjí od zjištěných potřeb uživatelů, trendů v sociálních službách a zájmů pracovníků
  • Pro pracovníky, kteří se věnují přímé práci s uživateli, zajišťuje zařízení podporu nezávislého kvalifikovaného odborníka za účelem řešení problémů, jež jednotliví zaměstnanci zažívají při výkonu zaměstnání

Vypracovala a schválila : Gebhartová Iva, DiS

Vydané 1.12.2023

V platnosti 1.1.2024

Metodika č. 11 v souladu se Standardy sociální péče

Dostupnost sociální služby

Služby poskytujeme celoročně, 24 hodin denně. Služba je poskytována na adrese U Brůdku 719, Lužná.

Domov vnímá dostupnost služby z hlediska:

  • místního
  • informačního
  • časového

V tomto standardu je popis místa výkonu sociální služby a časová dostupnost. Podrobnější popis pokojů klientů i vnitřního prostředí je uveden v Domácím řádu. Součástí standardu je i podrobný harmonogram volnočasových aktivit, které jsou klientům nabízeny, který je i součástí IP.

Vypracovala a schválila : Gebhartová Iva, DiS

Vydané 1.12.2023

V platnosti 1.1.2024

Metodika č. 12/2024 v souladu se Standardy sociální péče

Místní a časová dostupnost služby

Místo a denní doba poskytování odpovídají cílům a charakteru služby, potřebám cílové skupiny uživatelů

  • Určené místo a doba poskytování služby odpovídají cílům a charakteru služby, potřebám cílové skupiny uživatelů – poskytování služby je nepřetržitě, vše stanoveno v smlouvě o poskytování pobytové a sociální služby a dalších přílohách této smlouvy
  • O poskytované službě Vás budeme srozumitelně informovat. Informace lze získat také na internetu, od jednatelky, vedoucí přímé péče, pracovníků přímé služby, sociální pracovnice.
  • Domov má zpracován soubor informací o svých službách, který je dostupný veřejnosti, a to ve formě odpovídající potřebám a možnostem cílové skupiny. Informace jsou dostupné na takových místech a v takovou denní dobu, která odpovídá potřebám cílové skupiny.
  • Rovněž jsou informováni lékaři v dostupné vzdálenosti, jsou k dispozici webové stránky, letáčky, sociální sítě.

Vypracovala a schválila : Gebhartová Iva, DiS

Vydané 1.12.2023

V platnosti 1.1.2024